28.6. Latauspuristin korjattu ja entistä ehompi

Muukon kimppakoneen oma keskustelualue
Avatar
Perttupp
Kurko
Viestit: 773
Liittynyt: 29.08.2008, 00:25
Paikkakunta: Lappeenranta

28.6. Latauspuristin korjattu ja entistä ehompi

Viesti Kirjoittaja Perttupp » 02.06.2010, 01:05

Kävinpä tänään huoltamassa puristinta kun Tommikin raportoi viasta.

Puhdistelin sitä melko perusteellisesti ja purin aika pitkälle löytääkseni vian nallittimessa ja löytyihän se. Nallittimen putken alapäässä oleva muovinen kaulus oli pettänyt ja aiheuttanut nallien "satamisen" nallittimen luistin päälle. Ja ilmeisesti nallin napsahtaminen nallikupin alla oli heikentänyt nallikupin akselia sen heikoimmasta ohennetusta kohdasta siten että se tuli kahtena palana pois... Eli nallitin on hyvin pitkälti rikki ja kaipaa varaosia. Eipä tarvinnut siis paljoa latailla...

Nohh, lähetin Dillonille ininää aiheesta, katsotaan lähettäisivätkö varaosia. Tällä välin, puristimella ei voi nallittaa, joten sitä periaatteessa voi käyttää mikäli supistaa ja poistaa nallit ensimmäisessä asemassa yksi hylsy kerrallaan ja nallittaa käsinallittimella (jos sellaisen omistaa) ja lataa valmiiksi nallitetut hylsyt... :roll:

Tällaista käy, varsinkin kun ei ole oma... :)


Vielä pari ohjetta & noottia kaikille latauskimppalaisille, ketään syyttämättä ja sormella osoittelematta:

1) Älkää käyttäkö liikaa voimaa - jos puristimessa on joku jumi, siihen on myös syy, ja ratkaisu ei ole voima vaan esim. sen nallittimen luistin eteen pudonneen käytetyn nallin poistaminen. Ajattele muutama sekunti ennenkuin toimit.

2) Öljy ei ole ihmeaine jota hemmetisti lisäämällä joka paikkaan asiat toimivat paremmin. Sitä toki tulee käyttää vastakkain hankaavien liikkuvien osien voiteluun, jotka ko. vehkeessä ovat: Prässin mäntä, mäntää liikuttelevat nivelet (6kpl CLP-pullon pillinmentäviä reikiä etupuolella puristinta), ruudittimen varmistustangon nivel tangon yläpäässä, sekä nallittimen luisti. Ruudittimen luistiin ei tietenkään öljyä laiteta jos haluaa että ne patruunat pamahtaakin, mutta siihen (ennen ruudin lisäämistä) kuivavoiteluteflon on hyvä aine jos jotain haluaa käyttää. Itse lisäilen öljyä mäntään noin sadan paukun välein ja varsien niveliin vähän harvemmin. Niistäkin selvästi ylimmät ovat kovimmalla, tai ainakin mustinta öljyä sieltä yläoikealta tulee.

3) Siivotkaa hemmetti jälkenne kun käytätte puristinta. Se tarpeellinen voiteluöljykään ei maagisesti poistu mustaksi muututtuaan ja valuttuaan pitkin puristimen runkoa. Se pitää ihan itse omin käsin pyyhkiä pois esim. paperiliinalla joita radalla on kätevästi tarjolla. Sen lisäksi menee noin kaksi minuuttia lakaista lattialle roiskuneet käytetyt nallit ja ruutihippuset. Inhottava ruveta käyttämään sitä kun jo pöytään asentaessa on kädet niinkuin automekaanikolla. Rupea siinä sitten puhtaiden hylsyjen ja nallien kanssa puljaamaan :evil: "Kamat parempaan kuntoon kuin oli tullessa" / "Äitinne ei ole töissä täällä" ja sitä rataa.

Valitan avautumisen määrää, mutta miksi tuntuu että minä olen ainoa joka viitsii välillä putsatakin sitä masiinaa sotkemisen lisäksi :?:

Perttu

Avatar
kassu
Kurko
Viestit: 99
Liittynyt: 09.02.2005, 11:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1.6. Latauspuristin rikki ja pois käytöstä toistaiseksi

Viesti Kirjoittaja kassu » 14.06.2010, 10:25

varaosia tulossa, taitaa vaan tulla "mutkan" kautta, kun tuntuu kestävän...

-- kalle

Avatar
kassu
Kurko
Viestit: 99
Liittynyt: 09.02.2005, 11:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1.6. Latauspuristin rikki ja pois käytöstä toistaiseksi

Viesti Kirjoittaja kassu » 14.06.2010, 13:33

komento takaisin, osat tulivat tänään, mutta kukas kerkeisi laittaa ne paikalleen? Vapaaehtoiset voivat ilmoittautua ja käydä jonoon...

-- kalle

Avatar
Perttupp
Kurko
Viestit: 773
Liittynyt: 29.08.2008, 00:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1.6. Latauspuristin rikki ja pois käytöstä toistaiseksi

Viesti Kirjoittaja Perttupp » 20.06.2010, 21:55

Mie olen takaisin "rivissä", ja näemmä Dillon lähetteli kivasti ne rikkinäiset osat (ja aika monta muutakin :) ) miullekin. Hyvää palvelua. Myös ruudittimen parempi nuppisatsi saapui. Katotaan milloin ehdin käydä asentelemassa. Pyrkimys on kyllä heti huomisiltana (ma 21.6.), kun pitäisi paukkua saada tehtyä, ei ole yhden yhtä murkulaa...

Avatar
Perttupp
Kurko
Viestit: 773
Liittynyt: 29.08.2008, 00:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 28.6. Latauspuristin korjattu ja entistä ehompi

Viesti Kirjoittaja Perttupp » 28.06.2010, 22:37

Puristin on nyt taas korjattu ja uutta parempi, kun asensin 9mm ruudittimeen tilaamani nuppisatsin. Olkaapa huolellisia puristimen kanssa, tällaiset käyttökatkot ovat inhoittavia.

Ja nyt on muuten melkoisesti helpompi säätää sitä ruuditinta. Säätö tapahtuu samasta kohtaa kuin ennen, mutta sormin kääntämällä monikierrospotentiometrin nuppia, jossa kierros on jaettu sataan pykälään ja uudelle kierrokselle mentäessä nupin rungossa olevassa ikkunassa vaihtuu kierroksen numero. Ja asiat ovat jopa niin hienosti että isompi numero tarkoittaa suurempaa ruutiannosta.

Ja olikos muuten niitä uusia latauskimppalaisia pitkässä jonossa jossain? Ruudittimen nuppisatsihan maksoi 45 euroa ja on minun omaisuuttani ennenkuin kimppa sen ostaa pois :) Kallellekin ollaan 9mm holkit velkaa. Rohkeasti mukaan vaan, kimppaosallistumismaksu tulee nopeasti edullisen patruunan muodossa takaisin!

Latausta hakiessani tulin kokeilleeksi joitakin pykäliä ruudittimesta ja nappasin lukemat ja massat (keskiarvo kymmenestä joka kohdassa) ylös.

Alla siis ruudittimen pykäliä N320:lle.
  • Asetus: N320 grammaa (grainia)
  • 110: 0.164g (2.53grs)
  • 120: 0.169g (2.61grs)
  • 180: 0.197g (3.04grs)
  • 200: 0.208g (3.21grs)
  • 230: 0.217g (3.35grs)
  • 250: 0.224g (3.46grs)
  • 280: 0.246g (3.80grs)
N320:lle näyttäisi siis pätevän suunnilleen että 10 numeroa ja karkeasti 0.005g (0.077grs). Alla vielä plotattuna nuo lukemat. Numerot helpottaneevat latauksen aloittamista, mutta mitatkaa toki sitten se ruutimäärä varmistaaksenne että se todellakin on mitä pitää :!:

Kuva

Avatar
Perttupp
Kurko
Viestit: 773
Liittynyt: 29.08.2008, 00:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 28.6. Latauspuristin korjattu ja entistä ehompi

Viesti Kirjoittaja Perttupp » 06.07.2010, 01:47

Tässä vielä tämän illan latauskokeiluista N330:lle vähän samansuuntainen käppyrä. Nytkään ei ehtinyt kunnolla kartoittamaan laajempaa aluetta, mutta eipä tuota ysin minoripaukkuihin juuri enempääkään taida tarvita :)

Ja aika samalta tuo näyttää kuin 320:n, kohtuullisen lineaarinen tuolla alueella, ja noin 0.005-0.006g tulee lisää ruutia hylsyyn kymmenellä pykälällä numeroita nupissa.
  • Asetus: N330 grammaa (grainia)
  • 160: 0.203g (3.13grs)
  • 170: 0.210g (3.23grs)
  • 180: 0.215g (3.31grs)
  • 190: 0.220g (3.40grs)
  • 200: 0.226g (3.48grs)
  • 220: 0.236g (3.64grs)
Kuva

Vastaa Viestiin